Kjølberggata 21

0653 Oslo, Norge

T: 24 02 20 09 miljoskole@loop.no

Fakta om plast i havet – for de minste

Det er mange som snakker om plast i havet. Men hva er plast, hvorfor er de voksne så opptatt av den, og hvorfor er den i havet? Det finner dere ut på denne siden!

Denne faktasiden kan brukes for å lære barnehagebarn om plast i naturen.

Hva er plast?

En forsker som kanskje hadde hvit frakk, og kanskje også et hvitt laboratorium, oppfant plasten for over 100 år siden. Og vet du hva plasten er laget av? Olje!

Hva slags ting er laget av plast?

Bær, frukt, grønnsaker, boller og brød er ofte pakket inn i plast. Leker og møbler er også laget av plast, eller har ofte litt plast i seg. Duplo og Lego er nesten bare laget av plast!

Oppgave: Hvis dere ser dere rundt der dere er nå, kommer dere garantert til å finne noe som er laget av plast. Klarer dere finne tre ting?

Hvert år lager mennesker 300 millioner tonn plast. Det er like mye som 75.000 store fly veier, det!
Foto: Naja Bertolt Jensen/Unsplash.

Hvor kommer plasten i havet fra?

Mesteparten av søppelet i havet, hele 8 av 10 søppelbiter, kommer fra land. Se for dere at dere skal kaste et ispapir i en søppelkasse på gata. Hvis søppelkassa er veldig full, kan det hende at ispapiret faller ut. Da kan vinden og været ta det med seg videre, kanskje til en plen i nærheten, kanskje helt til havet. Resten av søppelet i havet, de 2 tingene vi ikke har snakket om, kommer for eksempel fra fiskebåter.

Hvor blir søppelet av?

Ofte synker søppelet i havet helt ned til bunnen. Resten flyter rundt på overflaten, eller så havner det på en strand. Det betyr at den søpla vi ser når vi er på stranda, bare er en liten del av søppelet i havet. Noen steder ser havets bunn ut som en søppeldynge!

Oppgave: Gå en tur i nærmiljøet deres og undersøk om dere kan finne plast eller annen søppel på bakken eller i naturen. Plukk den opp og kast den i en søppelbøtte. Gjør dere det, er dere sikre på at søppelet ikke havner i havet. Dere redder kanskje en fisk eller hval!

Mennesker har funnet plast i veldig mange dyr i havet, for eksempel sjøfugler, hvaler, sel, skilpadder, fisk, kreps, skjell og koraller.

Hva gjør plast med dyrene i havet?

Plast påvirker dyrene på flere forskjellige måter:

*Dyr kan sette seg fast i brusbokser, garn og tau.

*Dyr kan spise plast, for eksempel plastbæreposer. Plasten kan sette seg fast i halsen eller fylle magen, sånn at den ikke klarer å spise maten den trenger å spise for å leve. Dette var det som skjedde med hvalen som døde i Norge for noen år siden, som noen av dere kanskje har hørt om. Den hadde 30 plastbæreposer i magen!

*Store ting i plast kan ødelegge hjemmene til dyr.

Plast blir aldri borte. Den blir bare til mindre og mindre biter, som til slutt er så små at vi ikke klarer å se dem.

Hva er mikroplast?

Mikroplast er plast som er mindre enn fem millimeter. Det betyr at den er på samme størrelse som en regndråpe, eller enda mindre enn det. Siden mikroplasten er så liten, enda mindre enn en regndråpe, kan til og med små dyr kan få i seg plast. For eksempel fisk, kreps og skjell.

Hvor kommer mikroplasten fra?

I Norge er det vanligst at mikroplast kommer fra bildekk. Bildekk er laget av plast, og når disse blir slitt, faller det av små plastbiter. Det er også vanlig at mikroplast kommer fra kunstgressbaner, maling og fra når vi vasker klærne våre.

Det tar 50 år før en kopp i plast blir til små plastbiter. Om 50 år er dere like gamle som flere av besteforeldrene deres er nå!
Foto: Carson Arias/Unsplash.

Har jeg mikroplast hjemme?

Ja! Det er plast i mer enn du skulle tro – for eksempel i klær, maling, solkrem og tannkrem!

Oppgave: Undersøk om ting dere har i barnehagen eller hjemme inneholder plast. Det gjør dere ved å se etter disse rare ordene:

*Polyetylen

*Polypropylen

*Polyetylentereftalat

*Polymertylmetakrylat

*Polyvinyl

*Polyester

*Nylon

Plasten er bra når vi bruker den rundt mat, fordi den får maten til å vare lenger. Den blir dårlig når den havner i havet og naturen.
Foto: Sophia Marston/Unsplash.

Er plast dårlig eller bra?

Begge deler! Plasten er bra når vi bruker den rundt mat, fordi den får maten til å vare lenger. Men, ikke all frukt trenger plast. Bananer og kokosnøtter for eksempel, trenger ikke det. De har jo skall, noe som på en måte er som naturens egen plast! Når plasten havner i havet og naturen er den dårlig. Det er fordi den aldri blir helt borte, men bare blir til mindre og mindre biter, som til slutt er så små at vi ikke ser dem. Og da er det umulig for oss mennesker å rydde opp i den. Den er jo usynlig!

Oppgave: Hva skjer med frukt og grønnsaker etter ti dager, hvis de ligger i plast eller uten plast? Det har en forsker forsket på. Her kan dere se en filmsnutt fra eksperimentet!