Film
Research
Fremføring
Last ned en pdf med opplegget.
Opplegget går over to skoletimer, inkludert visning av filmen «En råvare er en råvare». Læreren står fritt til å plukke fra opplegget slik at det på best mulig måte passer med undervisningen.
DEL 1 – INNLEDNING OM RESIRKULERING
Ta utgangspunkt i figuren:
Elevene får utdelt lignende sirkler for glass, aluminium, papir og plast. De blir bedt om å fylle på opplysninger underveis i filmen, som for eksempel å sette på navn på de ulike delene slik:
DEL 2 – VISNING AV FILMEN «EN RÅVARE ER EN RÅVARE»
Del 3 – HISTORIESKRIVING
Elevene skal fokusere på aluminium. De får oppgaven å skrive historien ”Mitt liv som aluminiumatom”. I denne oppgaven kan de få hjelp om de trenger det. De kan få så mange av rammene i figuren under som nødvendig. For de som trenger minst hjelp kan for eksempel de tre rammene til høyre slettes. Her kan det blir mange parallelle historier. Ved idéutveksling mellom elevene kan kanskje noen av historiene flettes sammen?
Etter behov kan læreren sette krav for å få inn naturfaglige begreper. For eksempel kan vi si at historien skal inneholde ett eller flere av begrepene: redoksreaksjon, elektrolyse, anode og katode, vannkraft, fornybar energi, resirkulering.
Oppgaven avsluttes samme dag eller den neste naturfagtimen
DEL 4 – FREMFØRING AV HISTORIENE
Etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram
Forskerspiren
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
Norsk
Undervisningsopplegget kan knyttes til følgende kompetansemål for norsk Vg1st og norsk Vg1+Vg2yf.
Elevene skal: